1/24/16

balettitunnin abc


Heips! Tänään ajattelin postata asiaa hyvästä balettitunnista; tässä tulee balettitunnin abc!
Miten sellainen saavutetaan, mitä kannattaa tehdä parhaan mahdollisen kehittymisen edistämiseksi?
Teen tämän postauksen ehkä myös itseni takia; perinteisesti kun olen vähän hukassa rutiininomaisen,
edistävän treenaamisen kanssa. Tietenkään en kaikkea saanut tähän postaukseen tiivistettyä, mutta
toivottavasti kuitenkin tekin saatte tästä jotain irti!
A niin kuin Aukikierto
Aukikierto on erittäin oleellinen osa baletin perustaa. Oli sitä luonnostaan lonkissa tai ei, sitä
kannattaa ja pitääkin vahvistaa jatkuvasti parhaan lopputuloksen saamiseksi. Tärkeimpiä ehkä
ovat aukikiertoon kohdistuvat lihasliikkeet. Niitä löytyy googlaamalla pilvin pimein.
Aukikiertoon kannattaa balettitunnilla keskittyä siten, että avatessa jalkoja tarkistaa aina, ettei
makaa jalan sisäsyrjällä eli pronatoi. Avaa jalkoja lonkista vain sen verran, että jalkaterät pysyvät
samaan suuntaan kuin polvet. Muuten ei kyllä kauaa tanssita. Itselläni on tässä vielä paljon töitä!

B niin kuin Balettipuku
Hyvään treenituntiin sisältyy myös se, miten olet pukeutunut. Valitse yllesi siis sellainen balettipuku,
jossa on miellyttävää treenata - olkaimet eivät valu tai kiristä, sinulla ei tule tukalan kuuma (tai
kylmä), puku myötäilee normaalin balettiasun kriteereitä jotta opettaja näkee korjata sinua jne.
Tietysti balettikoulun asettamat pukurajoitteet ovat tässäkin rajana; jos on sovittu, että käytetään
luokkapukua, niin ei auta kun pitää sitä luokkapukua.

C niin kuin Coupé
Näytä tarkka ero Cou De Piedin sekä Retire Passén välillä. Tätä kannattaa harjoitella jo tangossa,
sillä keskilattialle tarttuu oikeastaan kaikki, mitä teet tangossa - virheet yleensä vielä vahvemmin.
Siispä coupé pohkeen alapuolella ja passé polvessa/sen yläpuolella. Liikkeistäsi tulee selkeämpiä.

D niin kuin Développéet
Korkeiden jalannostojen salaisuus on itsellenikin vielä mysteeri. Ne eivät ilmesty yhdessä päivässä,
ei viikossa, ei edes kuukaudessa. Korkeat développét ja muut jalannostot tulevat pitkän ja säntillisen
treenaamisen tuloksena. Venyvä täytyy tietysti olla, mutta lihaksilla on tässäkin tärkeä osuus.
Mutta miten edistää jalannostoja balettitunnilla? Pidä jalkaa ylhäällä niin kauan, kun musiikki sallii.
Aina vielä sekunti, vielä yhden sekunnin jaksaa pitää pidempään. Ja aina olet vasta viimeinen,
joka laskee jalkansa alas, mutta ensimmäinen, jolla on se jo ylhäällä.

E niin kuin Eväät
Jotta voit keskittyä tuntiisi mahdollisimman hyvin, on tärkeää, että verensokeri ei ole matala tai
vatsa huutamassa nälkää. Riippuen siis kellonajasta, jolloin balettitunti on, tulisi syödä päivän
normaalit ateriat ja sen lisäksi välipala sopivasti ennen tuntia. Itselläni on monesti eväänä
proteiinipatukka sen helppouden takia. Toisinaan näen vaivaa ja teen esim. täytetyn ruisleivän.

F niin kuin Fondué
Fondué on liikkeenä vahvistava. Se vahvistaa nilkkoja, aukikiertoa, pohkeita yms. Siispä älä koskaan
lepää fonduéssa, ota siitä kaikki irti: nouse mahdollisimman korkealle puolivarpaalle (tai kärjelle),
pliétä tehdessä tarkista polvien ja varpaiden suunta. Fondué on perustaa hyppyjen pehmeille
alastuloille, eli on siis tärkeä.

H niin kuin Hiki
Balettitunnilla saa tulla hiki. En sano, että pitää tulla, koska tiedän muutamia jotka eivät oikeasti vain
hikoile. Kuitenkin monilla on joku ihme käsitys, että hikoileminen treenatessa on noloa; siis ei
todellakaan. Tiedät ainakin, että olet tehnyt kunnolla töitä. Laita siis ihan huoletta se pinkki pitkä-
hihainen leotardi päälle, jos vain siltä tuntuu. Ei haittaa, vaikka hiki näkyisikin puvussa.

I niin kuin Ilme
Ilmeellä nyt ei oikeasti ole vakavaa väliä, kun kyse on treenisalista. Kuitenkin kannattaa muistaa
rentouttaa suuta aina välillä, jotta hengitys kulkee paremmin.

J niin kuin Jaksaminen
Balettitunnille ei kannata edes lähteä, jos ei ole syönyt/nukkunut. Jos tuntee jaksamisensa olevan
nollassa, voi hyvällä omatunnolla ilmoittaa opettajalle lepäävänsä sen päivän. Eriasia on tietenkin,
jos on vaikkapa näytös lähestymässä. Silloin kannattaakin pitää erityisen hyvä huoli, että nukkuu
ja syö hyvin sekä säännöllisesti, jotta jaksaa tehdä asioita.

K niin kuin Kulmikkuus
Kun kädet ovat toisessa asennossa, niiden tulisi pysyä kaarevassa muodossa vartalon etupuolella,
olkapään ollessa korkein kohta ja siitä lähtien loiva mäki alaspäin sormiin asti. Varo, ettei kyyner-
pään kohdalle tule minkäänlaista kulmaa! Peili on tässä oiva apuväline.

L niin kuin Linjat
Baletti on oikeasti pelkkiä linjoja. Aukikierron täydellinen ja suora linja, polvien sekä nilkkojen
yliojentuvuus, selän taipuminen, käsien asennot - KAIKKI on pelkkää linjaa. Tarkista siis, ettet
ojenna nilkkojasi "banaaniin" vaikkapa arabesquessa - sehän pilaisi upean linjasi!

M niin kuin Motivaatio
Jos motivaatio hiipuu rajusti, on ehkä hyvä pitää pieni tauko treenaamisesta. Jos motivaationpuute
on vain kevyttä, kuten että myöhästyit aamulla bussista jonka jälkeen ei ole huvittanut tehdä mitään,
niin ehkä kannattaa yrittää motivoitua erilaisilla virikkeillä. Joillain auttaa pohdiskelu - miten hyvältä
tuntuu, kun on selvinnyt jälleen yhdestä rankasta tunnista tai miten kivaa on päästä taas eteenpäin.
Balettivideoiden katselu tai motivoivat sitaatit voivat piristää treenimieltä kummasti!

N niin kuin Nilkat
Nilkkoja kannattaa ojentaa kovasti jokaisessa sarjassa. Ojennukset unohtuvat helposti vaikkapa
developpéta tehdessä, sillä jalkaa on kevyempi nostaa kun ei tarvitse "jännittää" sen kummemmin.
Kuitenkin teet vain hallaa itsellesi, jos rentoutat nilkkasi juuri silloin. Mitä enemmän ojentelet
nilkkojasi, sitä helpompaa siitä tulee ja myöhemmin sitä ei tarvitse edes ajatella erikseen. Alku
on aina vaikea. Muista kuitenkin tunnin jälkeen hieroa jalkapohjiasi ja venyttää niitä, muuten
seuraavalla kerralla kramppi on aika todennäköinen.

O niin kuin Osaaminen
Oikeasti, siis nyt. Ei tunnilla tarvitse hävetä osaamistaan. Jos osaisit jo kaiken, mitä järkeä olisi
edes käydä treenaamassa? Baletissa hienoa on se, että aina voi edistyä. Jos häpeilee omaa
"huonouttaan" ja kaikkea mitä tekee muiden edessä, helposti keskittyminen harhailee väärissä
asioissa, eikä edes edisty kunnolla. Treenaa siis aina vain itsellesi, sillä se on parhaaksi.
Tietysti pieni kilpailu muiden kanssa on aina terveellistä, sillä se laittaa yrittämään enemmän.
Silti sinä olet oman treenaamisesi keskipiste, eikä kilpaileminen saa mennä oman edistymisesi
edelle missään kohtaa.

P niin kuin Piste ja Piruetit
Piruetteja tehdessä kaiken a ja o on piste. Valitse piste omien silmiesi korkeudelta, maksimissaan
vähän korkeammalta (näin silmäsi näyttävät enemmän avonaisilta vaikkapa lavalla). Älä ota pistettä
lattiasta, näytät anteeksipyytävältä ja se on muutenkin vaikeampaa. Muutenkin kun teet piruetteja
tunnilla: muista, että opit tekemään niitä vain pyörimällä. Jos ei mikään meinaa onnistua, vähennä
piruettien määrää tai tee pelkkä balance. Tasapainoa tehdessä huomaa helposti, mihin suuntaan
lähtee kaatumaan - ehkä se on syynä epäonnistuneeseen piruettiin? Analysoi ja pohdiskele, mikä
menee väärin, mutta toisaalta älä mieti liikaa. Hah, ristiriitaista, mutta totta!

R niin kuin Ryhdikkyys ja Rutiinit
Aina: pidä olkapäät alhaalla, leuka ylhäällä, lavat takana, katse korkealla ja ryhti kunnossa.
Treenaamisesta tulee aivan erinäköistä, kun kannattaa ylävartalon. (Kjeh, minä tässä paraskin puhuja)
Toinen asia, mikä oli pakko kirjoittaa tähän: nimittäin rutiinit. Tee itsellesi lämmittelyrutiinit sekä
tunnin jälkeiset venyttelyrutiinit. Tunnille ei koskaan kannata mennä kylmänä, sillä se vaikuttaa
suoritukseen ja altistaa vaikkapa venähdyksille ja muille loukkaantumisille. Tunnin jälkeen kannattaa
odottaa maksimissaan kaksi tuntia, ennen kuin alkaa venytellä. Näin lihakset palautuvat paremmin.
Muista myös syödä heti treenaamisen jälkeen, palautuminen alkaa vasta kun kroppa on saanut
energiaa!

S niin kuin Sormet
Sormet viestittävät kauneutta ja rentoutta baletin maailmassa. Tehdessäsi vaikkapa tasapainoja
tai piruetteja kädet kolmannessa, tarkistapa, ettei etusormi törrötä liikaa kohti kattoa! Ideaaliasento
sormille olisi seuraavanlainen: etusormi hieman erillään muista sormista ja ylempänä, keskisormi
taas hieman erillään muista ja alempana, peukalo kohti keskisormen ensimmäistä niveltä ja nimetön
ja pikkurilli heilumassa luonnollisesti mukana. Sormet jäykistyvät herkästi rankoissa liikkeissä,
sillä niihin ei kiinnitä huomiota.

T niin kuin Tukka
Panosta nutturasi tukevuuteen, kun on kyse treenitunnista. Jos pitää olla jatkuvasti korjailemassa
pinnejä, niin eihän siitä tule mitään. Kohteliaisuuden vuoksi tunnilla on tietysti hyvä, jos nuttura olisi
myös siisti, mutta vasta näytöstilanteissahan sillä on oikeasti merkitystä.

U niin kuin Uskallus
Kun teet liikkeen, jossa paino pitää viedä tiettyyn pisteeseen (kuten tombéssa), älä pelkää
viedä painoa sinne. Jos jätät painon vaikkapa liian taakse, voi olla, että pilaat tulevan liikesarjan.
Uskalla siis viedä paino kohtaan, jonne olet menossa. Uskallus on nyt muutenkin aika laaja
käsite tässä yhteydessä. Pitää uskaltaa yrittää kaikkea, muuten ei edes voi onnistua. Pätee kaikessa.

V niin kuin Varpaat
Teippaa varpaat jo ennen tuntia, jos tiedät riskin hiertymiseen. Näin et joudu keskeyttämään tuntia
teipataksesi, ja on parempi, että varpaat ovat suojattuna jo ennen haavereita.

Y niin kuin Yliojennus
Polvien yliojennus on toisinaan ongelma, mutta se luo niitä jo mainittuja kauniita linjoja. Suorista
aina polvesi kuitenkin niin suoraksi, kuin vaan saat. Jos polvesi eivät luonnostaan ojennu lainkaan
yli, niin kovasti suoristamalla ne alkavat ojentua juuri sopivasti. Jos polvesi ovat luonnostaan lötköt,
hae treenatessasi asentoa, jolla pysyt helposti tasapainossa.

Muutamia kirjaimia skippasin, sillä en vain meinannut keksiä niihin mitään. Jos keksit täydennystä
vaikkapa puuttuviin kirjaimiin, niin kirjoita toki kommenttiboksiin viestiä!
Toivottavasti piditte tästä vähän toisenlaisesta postauksesta. Tämä tyttö lähtee nyt tekemään
koulujuttuja ja valmistautumaan viimeiseen viikkoon ennen Valtakunnallisia Balettikilpailuita.
Heippa!