9/21/14

tanssijan kroppa ja terveys

Moi! Pikaiset kuulumiset ja sitten itse aiheeseen.
Pizzicato edistyy ihan hyvin omasta mielestäni. Näytösnumeroiden harjoittelut on nyt jo tosi kovassa vauhdissa ja monia esitysnumeroita tiedetään jo. Akatemialla on muuten pian flamencokurssi,
eli vähän vaihtelua balettiarkeen... Jännittää vähän, en tiedä flamencosta mitään.
Joka tapauksessa, aiheeni koskee tällä kertaa tanssijan kroppaa ja muuta sellaista.
Minä, Ellen ja Nelli
Laihuusihannointi ikävä kyllä on baletissa aika yleistä. Tanssijat kuluttavat tosi paljon treenatessaan
ahkerasti ja yleensä ovat sen takia niin laihoja (vaikka muutenkin olisi luonnostaan hoikka).
Kaikilla korkealle pyrkivillä tanssijoilla on varmasti tietynlaisia paineita ulkonäkönsä suhteen,
kun on annettu olettaa että pitää olla täydellinen joka puolelta.
Millainen sitten on se täydellinen vartalo tanssijalla?
Minun käsitykseni asiasta on lähes sama asia kuin puhuttaisiin jäätelötikusta.
Pitkä, lauta ja laiha, pieni pää, pitkä kaula, kädet ja jalat, notkea joka puolelta, sirot käsivarret
ja sormet ja korkeat poskipäät. Näitä elementtejä löytyy kyllä jokaisesta ammattitanssijasta.
Kaikissa on kuitenkin myös haittapuolia.
Laihuus on hyvä asia mutta usein se menee liian pitkälle; ruoka ei enää maistu,
kun eiväthän ne Vaganova-tytötkään syö.
Vaganovalla yli 50kg tytöt eivät saa osallistua padikseen ja minun mittaiseni (n. 173cm) on
painettava alle 45kg. Ja lihashan painaa erittäin paljon vaikka monet eivät sitä ymmärräkkään.
Syömishäiriö voi viedä uran tanssijalta silmänräpäyksessä. Lihakset eivät enää kehity ja surkastuvat
kun keho alkaa kuluttamaan lihasta ravinnon sijaan. Ja ilman lihasta on tietenkin hypyt ja
developpeet hieman hankalia. Syömättä myöskin verensokeri laskee.
Käytännössä ei enää jaksa treenata kun tuntuu että huippaa, on huono olo muuten, väsyttää,
ja hengästyy helposti. Myöskin hemoglobiini voi laskea matalaksi mikä tarkoittaa
että hapen kulku vereen vaikeutuu huomattavasti. Aiemmin mainittuja ongelmia tulee lisää.
Voi syödä vähän ja terveellisesti, jos se saa sinulle mielenrauhan mutta ilman kulutettavaa
ravintoa käy kroppa kovilla. Täysin syömättä oleminen on hengenvaarallista.

Eiliset nilkkavenytykset teatterilla
Koulun ohella tanssiminen on rankkaa monella tapaa. Unen laatu ja määrä heikkenee,
sillä kun illalla pääsee treeneistä myöhään, niin vielä pitää raahautua kotiin, tehdä iltatoimet
sekä tehdä läksyjä ja/tai lukea kokeisiin. Jos illalla ei enää jaksa tehdä kaikkea, pitää aamulla
herätä aikaisemmin ja tehdä samat asiat. Kummasta tahansa päästä unta nipistääkin, niin
vähenee se silti. Päivisin olet koulussa ja iltapäivisin treeneissä, vapaa-aikaa ei ole.
Useilla tanssijoilla on perfektionistinen luonne ja tahtoo onnistua kaikessa mihin ryhtyy.
Siispä koulukin on monelle tärkeä baletin lisäksi, ja tahtoo saada ne läksyt tehtyä.
Urheilevan nuoren pitäisi saada nukuttua ainakin ne 8 tunnin yöunet. Pakko myöntää,
että 8 tuntia itselläni on luksusyö, ja usein nukkuminen jää kuuteen tuntiin tai sen toiselle puolelle.
Jotta illalle ei jää liikaa tekemistä, mieti mitä voisit vähentää sieltä. Tee läksyjä ja kokeisiinlukuja
välitunneilla, viikonloppuisin, matkalla treeneihin/kouluun ja vaikkapa lämmitellessä balettitunnille.
Laita kello soimaan vaikka 3 minuutin päästä suihkuun mentyäsi, jotta et jää seisoskelemaan sinne
puoleksi tunniksi. Älä räplää kännykkää juuri ennen nukkumaanmenoa, sillä se vie yöunia.
Vältä myöskin sokeria ja kofeiinia iltaisin. Esimerkiksi hedelmät ovat hyvä iltapala.
Aamuisin voit ehkä viettää vähemmän aikaa peilin edessä, kenties? Ensimmäiset sovittamasi
vaatteet ovat varmasti muiden silmissä oikein hyvät, ei niitä tarvitse vaihtaa kymmentä kertaa.
Järjestä aikaa nukkumiselle. Jos uni jää vähäiseksi, treeneissä voi sattua venähdyksiä yms.,
sillä väsyneenä ei ota huomioon kaikkea.

Kuva: weheartit #vaganova
Terveys tulee ensin. Muistakaahan tanssijat se. Vaikka kuinka vaikeeta olisi syödä kun pääkopassa
jossain siellä joku huutelee että ÄLÄ SYÖ. Syö silti. Vaikka jotain pientä jäisi tekemättä illalla,
ja väsyttää mutta et mene nukkumaan - mene nukkumaan! Huomaat pian miten paljon
pirteämpi olet. Kehityt baletissa nopeammin kun jaksat treenata täysillä! Tsemppiä kaikille ja
hyvää ensviikkoa! pistäkäähän postausideoita!

9/6/14

balettitunnin jälkeen


Moikka taas pitkästä aikaa! Torstaina Anun pitämän EK-2 tunnin jälkeen hiippailtiin Ellenin,
Annen ja Nellin kanssa tyhjillään olevalle studio Barreen. Otettiin vähän videoita, pompittiin
kuin kengurut ja tehtiin mm. italian fouetteita. Oli tosi kivaa ja päätin nyt sitten muokata teille
lukijoillekkin tällaisen videon tekemisistämme! Videolla minä olen se liilapukuinen, tummat trikoot.
Jos video ei toimi, klikkaa TÄTÄ.
En ehdi nyt kauheesti pälpättää, mulla alkaa treenit neljältä niin kohta pitää alkaa tekemään lähtöä.
Lyhykäisesti nyt: niin perus mun tuuria, etten pääsekkään eteenpäin siinä tchaikovskyn padiksessa.
Teosto estää sen esittämisen ja jos sitä ei voi esittää niin harjoittelukin on vähän turhaa. Viime-
aikoina olen sen sijaan treenannut pizzicatoa ja tarkoitus olisi keksiä joku neoklassinen
soolo jota alkaisin sitten tekemään. No, sen näkee pian. Lisäksi oon harjoitellut muiden
tyttöjen varkkoja, esim. lintu sinistä ja giselleä, ja enimmäkseen armidaa jälleen.
Rasse ja Anna lähtivät takasin Venäjälle viime perjantaina. Annalle se lähtö ei ollut
varmaan niin kummallinen, kun on jo vuoden siellä Bolshoissa ollut. Rassen puolesta mä kyllä
jännitän edelleen, että miten sillä menee siellä Vaganovassa, haha! Toivottavasti hyvin...
Kaikille akatemialaisille tulee kauhea ikävä Rassea. Se on varmasti kyllä tulevan kannalta
sen arvoista! Tsemppiä Rasse tosi, tosi paljon!
Meenpäs tästä nyt pakkaamaan tossuja sun muita ja vaihtamaan treenikamat ylle, heipsan!
Kirjottelen taas mahdollisimman pian :--)